Tuesday 18 January 2022

2022

Pada tarikh 19-Jan-2022, Baru aku na bukak blog & mengucapkan Selamat Tahun Baru 2022.

Kalau ade yang perasan tahun 2021, aku tak update apa2. Bukannya aku kene covid ke ape. Aku cuma sibuk dengan 'Work From Home' & Anak na kene urus sambil bekerja. 


Best ke Work From Home???

Sebenarnya ade kebaikan dan keburukannya. Aku bg tau kebaikan dulu ea. kebaikannya ialah ko ade flexible time untuk buat kerja. Ko ade mase tengok anak membesar depan mata. Sepanjang aku WFH ni, aku boleh tengok perubahan anak membesar depan mata. yang ni memang kebaikan yang akan aku hargai sampai bila2. Kalau anak sakit ke ape tak perlu la AL sbb kita da WFH tp masa bekerja tu aku akan drag la sampai malam pun takpe.. sebab ade mase aku kene tgk2kan anak kan.. Lagi, Jimat duit minyak, duit makan.. Haaa mcm tu la.

keburukanya pulak aku rase lagi banyak ni... Hahaha.. Keburukanya ialah ko kerja tak kira masa without OT. kadang malam sampai pukul 2am pun ko buat kerja. Hari sabtu ahad pun buat tau. Ko akan rase tanggungjawab untuk buat kerja yang belum siap tak tentu masa sebab ko ade flexible time WFH tadi. Na jage anak sambil bekerja bukan mudah. kadang ade meeting & aku sebolehnya tidurkan anak sebelum meeting. Kebanyakannya die tidurla tp kalau tak tidur die akan layan TV. No face to face interaction. Aku kadang-kadang rasa sangat stress sebab tak dapat berinteraksi dengan orang. buat kerja alone at home. Environment dekat rumah yang tak selesa untuk bekerja pun salah satu sebab aku kurang selesa WFH ni. Tapi ada masa WFH ni perlu jugak.. huhuhuh..

WFH or WFO? ade orang berbeza pendapat. Ape2 pun aku rasa sangat bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi. Tak banyak macam orang lain tapi cukup. Semoga dengan rezeki ni dapat jugak kita berkongsi dengan orang lain. 

Pada waktu aku menaip ni, kebanyakan rakan2 sekerja aku masih WFH. Aku pulak da start hantar anak ke taska dan memulakan kerja di Office semula. Waktu ni masih waktu rehat. jap lagi sambung kerja okay.. 

Ape2 pun pengalaman ni akan aku ingat sampai bila2.....


Quotes for this year:-

"Life is a journey, with problems to solve, lessons to learn, but most of all, experiences to enjoy"

"A new experience can be extremely irritating, or somewhere in between, and you never know until you try it out."

"All life is an experiment. The more experiments you make the better"

"Every new experience brings its own maturity and greater clarity of vision"



No comments:

Post a Comment